14 september 2007

Trafikal selvorganisering?

Stødte på en interessant historie i dagens Nyhedsavisen om en tysk by hvor de har planer om at fjerne alle lyskryds, trafikskilte og fortove. Tanken er at man på den måde gør folk mere opmærksomme i trafikken. Og efter sigende har en Hollandsk by allerede bevist at det virker.

Det sker under sloganet "usikkerhed giver sikkerhed", og jeg kunne ikke lade være med at drage en analogi til de mange diskussioner om hvad man kan stole på, og hvor det er sikkert at færdes på nettet.

For som jeg ser det, kan man som webbruger kun bruge Wikipedia og millioner af blogs til noget hvis man opretholder et engagement og en opmærksomhed omkring sammenhæng og tilblivelse.

Omvendt kan man som konventionel læser hurtigt døse hen hvis man bare tager Britannica og sin daglige avis med deres helt faste rammer for gode varer.

Og jeg ved godt det nok ikke er helt så sort/hvidt. Men jeg synes på sin vis det er et ganske godt billede på hvordan troværdighed på nettet (som vi bl.a. kom ind på i et tidligere indlægs kommentarspor) nødvendigvis må ses som en flydende størrelse der kun kan fungere i en vis grad af kaos.

(Jeg kunne ikke lige finde et link til artiklen på avisen.dk. Troede egentlig Nyhedsavisen havde alle deres artikler online med permalinks, kommentarer osv... måske er det bare mig der er en spade til at søge på deres site. Man kan evt. læse historien i en irriterende flashlæser her. Den hollandske trafikforsker Hans Monderman som har inspireret til projektet, kan man læse mere om på fx Wikipedia ;-)