28 januar 2007

Wiki-Wales til kamp mod Google?

Manden bag Wikipedia, Jimmy Wales, er tilsyneladende frisk på at tage kampen op mod Google når det gælder websøgning. Ifølge Wired News vil han med Wikia Search forsøge at skabe en mere menneskelig og åben informationssøgning som i højere grad skal være i stand til at give folk det de søger, og som skal være mere modstandsdygtig overfor søgemaskinehacks.

Jeg har svært ved helt at se for mig præcis hvordan det kommer til at fungere, men jeg synes det lyder som et kærkomment supplement til Google, og jeg synes det giver mening når Wales siger: "We all have a pretty good intuitive sense of what a good search result is. A variety of different factors make a search result 'good,' qualitatively speaking. How we get those kinds of results for the most possible searches depends on a lot of factors."

Det handler om at få den konkrete, menneskelige situation mere med ind i søgningen. At give søgningen et mere kvalitativt islæt. Jeg formoder at det kunne bære mere hen imod en form for retorisk informationssøgning (noget som en medretoriker har skrevet speciale om). Eller hvad?

Wales spår at det vil tage mindst et par år før Wikia Search vil udvikle sig til noget der batter. Det kan godt være meget lang tid på WWW... jeg væbner mig med tålmodighed.