25 juni 2006

DR og Wikipedia sammen om DR SportsWiki

For nylig er DR SportsWiki blevet lanceret, et samarbejde mellem DR og den danske Wikipedia om at skabe et sportsleksikon.

Indholdet på SportsWikien er i realiteten indholdet på den danske Wikipedia, men DR har designet et andet skin så leksikonet falder i tråd med designet på DR Sporten.


Prisværdigt initiativ! Der er helt klart ligheder med GAFFApedia som også tidligere er blevet diskuteret her på bloggen. Som jeg antydede der, kunne det for mig at se have givet bedre mening hvis Gaffa på en eller anden måde havde koblet sig på Wikipedias opslag om musikrelaterede emner i stedet for at forsøge at opbygge en parallel vidensbank. Det er jo på mange måder netop det DR Sporten har gjort.

Jeg ved dog ikke rigtig hvad jeg skal synes om at DR vil iklæde indholdet på Wikipedia sit eget skin. Umiddelbart finder jeg det problematisk og unødvendigt forvirrende. Hvornår skal man læse noget med det ene udseende og hvornår med det andet? Hvis man på den danske Wikipedia slår op under 'AGF', skal man så se artiklen med DR SportsWiki-design eller med Wikipedia-design? Og hvis man i DR SportsWiki læser om VM i fodbold 2006 og klikker på 'tyskland' og måske klikker videre til 'anden verdenskrig' - skal man så stadig befinde sig i DR SportsWiki-design?

Jeg blev i hvert fald lidt forvirret da jeg et stykke tid efter at have kigget på DR SportsWiki skrev da.wikipedia.org i min browser, og forsiden på den danske Wikipedia så således ud:


Det bliver spændende at se hvordan det udvikler sig videre.

Se DRs beskrivelse af tjenesten

Jeg stødte på initiativet gennem bootstrapping.net og stiller mig enig i at der godt kunne blive strammet op på sprogbrugen - mindre 'os (imod) dem', mere 'os'.